Blog Kekasih

Wednesday, June 24, 2009

Hanya Kerana Sayang


Sebenarnya n3 ni dah siap lama juga tapi oleh kerana internet di rumah saya buat hal jadi terpaksalah diperam sahaja cerita nie....tapi hari nie setelah seminggu internet bual hal, ia o.k semula. Barulah lega rasanya....


Pada 14 jun lalu anak saya, Muhammad Hakeem Danish genap usianya 3 tahun.Tapi ada rasa bersalah juga coz tak dapat belikan Hakeem nie kek pada hari jadinya seperti abangnya Farhan(n3 sambutan hari lahir farhan di blog Aku Masih Di Sini)....kerana pada hari saya dan suami plan untuk gi beli kek untuk Hakeem ,mak dan ayah mertua saya mengajak suami ke Pekan sehari Temerloh....jadi terpaksalah saya dan suami batalkan rancangan kami untuk membeli kek untuk hari jadi Hakeem.Takpelah kehendak orang tua harus diutamakan dahulu....jika tidak nanti mereka berasa hati dan derhaka namanya....


Mungkin bagi suami saya, Hakeem masih tak tahu apa2 lagi walaupun hari lahirnya tak disambut macam Farhan ada kek coklat dan bungkus2 makanan untuk dibagi pada kawan2 tapi tidak bagi saya....saya rasa serba salah sangat-sangat kerana tiada apa-apa hadiah mahupun kek untuk hari jadinya.....lalu saya cadangkan pada suami "apa kata kite belikan De(panggilan Hakeem di rumah) basikal sebagai hadiah untuk hari jadi dia,lgpun basikal de yang ada tu pun dah tamat riwayatnya"....dalam hati berdebar-debar juga tunggu jawapan dari suami,iyelah takut suami tak setuju plak dengan rancangan saya tu....tapi alangkah gembiranya rasa di hati apabila suami saya kata yang dia setuju sangat dengan cadangan saya tue.....kebetulan pula masa saya dan suami nak keluar untuk ke kedai mebeli basikal, Hakeem dan Farhan tido, jadi senanglah untuk saya dan suami buat surprise hadiah basikal tu bila Hakeem bangun tido nanti....


Harap2 Hakeem suka dengan hadiah dari saya dan suami nanti dan dengan hadiah basikal nie hilanglah rasa bersalah yang bersarang dalam hati saya kerana tak dapat belikan kek untuknya....Balik dari kedai basikal saya dan suami tidak keluarkan basikal tu dari kete lagi coz saja nak tengok reaksi Hakeem bila dapat basikal baru nanti....biasanya setiap petang Farhan dan Hakeem akan bermain basikal bersama-sama di halaman rumah tapi hari nie Hakeem tak dapat bermain basikal coz basikal dia rosak....Hakeem datang pada saya dengan wajah yang muram dan sedih dan kata nak main basikal tapi basikal de dah rosak(Hakeem ni cakap pelat sangat,kekadang abahnya sendiri pun tak faham )....saya sengaja suruh Hakeem cakap kat abahnya minta belikan basikal baru tapi selesai Hakeem bercakap dengan suami tiada reaksi yang suami saya berikan tapi sekadar diam membisu sahaja....



Mungkin takut jika ditanya sekali lagi akan dimarahi, Hakeem pun beredar dari abahnya dengan wajah yang muram dan sedih....dapat saya dengar suara Hakeem minta pinjam basikal Farhan tapi Farhan tak bagi sebaliknya marah2 pada Hakeem...tak sanggup dah rasanya saya tengok Hakeem bersedih, saya pun minta agar suami saya keluarkan sahaja basikal baru tue....bila saja Hakeem tengok basikal baru tu dapat saya tengok kegembiraan di wajahnya.....hanya ini saja yang dapat mama dan abah bagi pada De selain kasih sayang tak berbelah bagi.....


Mama dan abah ucapkan selamat hari lahir semoga menjadi anak yg taat pada kedua ibu bapa....semoga dipanjangkan usia dan berjaya dalam hidup....mama dan abah sayang sangat2 pada De,angah dan adik....kalian semua adalah nyawa bagi mama dan abah.....lihatlah gambar basikal yang saya dan suami hadiahkan pada Hakeem dan reaksinya dengan basikal baru......







14 comments:

Eyna's said...

Slamat hari jadi Hakeem...
jaga basikal tu baik2 ye...
dan...jadilah anak yg soleh k...

Tirana said...

Wahhhhhh..happynya dia dapat hadiah basikal..moga jadi anak yang baik dan bertanggungjawab bila besar nanti..

ima shhs said...

Selamat Hari Lahir buat Hakeem...
Moga hidupmu nanti diberkati Ilahi...amin

ieyla said...

Eyna;

Insyaallah....akan saya didik agar anak2 saya jadi orang yg berguna di dunia dan akhirat...


Tirana;

Insyaallah...saya pun mengharapkan perkara yg sama juga...


ima shhs;

Terima kasih kak....

Fadh Rahman said...

ha ha ha sampai berebut2 nak buat entri nie...dan aku sebagai suami dan bapa mithali beralah...bagi chance kat isteri plak he he he(duit aku gak yang kopak tp xpe utk anak2 he he he)

Anonymous said...

> hikhik.. gitulah bila suami isteri berblog, siap berebut nk wat n3 yg sama..klako le..
> alah duit bapak untuk sape lagi kalau bukan untuk anak bini kan.. kalau bday wife kena kopak lagi byk tau!! baru sayang namanye..hikhik...
> btw semoga anak beranak sehat dan bahagia selalu..

Dida... said...

Happy belated b'day to Hakeem... dah 2 tiga org saya jumpa... bila b'day anak je bagi basikal... hehe... mgkin basikal lagi best dari mainan2 yg lain kot...

ieyla said...

Fadh;

Alah bukannya selalu kopak duit...lgpun setahun sekali je anak2 sambut birthday apa salahnya....

adlya;

Tak kisahlah sapa2 pun diantara saya dan suami yg wat n3 birthday Hakeem ni...yg saya tahu jika suami saya yg wat n3 nie lagi gempak ayat2 yg dia gunakan.....

>Jarang sekali untuk birthday saya suami kopak duit.... coz birthday saya selalunya jatuh pada bulan Ramadhan...sekadar ucapan je takde ape2 yg special pun...


Dida;

Iyelah akak,kalu bagi mainan tak tahan lama...paling lama pun tahan seminggu,kalu basikal nie tahan lama ckit...

Puteri Satu said...

waaahh..syoknye dapat adiah beskal... dah lama tak ke pekan sehari temerloh tuh...adeehh..bila nak balik kg ni...wendu kat pahang...sob..sob...

Dearie Pearls said...

hohooo..
suami isteri buat n3 yg sama..
memang pasangan bahagia ar..

tahniah ok..
dan buat De..
Hapy Belated Birthday..

sayang mama and papa ok..

ieyla said...

Puterisatu;

Dah lelaki tak tahu nak bagi hadiah apa yg terlintas hanya basikal...jadi bagi basikal je....seronok ke pekan sehari Temerloh coz banyak pilihan ada dijual disitu....


LotsOfLove;

Jalan cerita je lain2 tapi masih menceritakan tentang hari jadi Hakeem...tapi cara 'Aku Masih Disini' bercerita lagi best....

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

rupa-rupanya garang kat FADH ti eyh?? baru tau..

hihihi...

Dearie Pearls said...

masing2 ader cara bercerita sis..
cara laki ngn pempuan bercerita pasti beza..
hehe..

ieyla said...

GaDIS KaMpUnG sEpArA BaNdAr;

Memang garang pun....kalu tak garang anak2 tak takut nanti...tapi garang bertempat....bukan anak2 je yg takut sampaikan saya pun takut juga bila dia marah... he..he..he...

LotsOfLove;

Betul cakap akak tue...lgpun dia dah lama dlm dunia blog tentulah setiap jalan penceritaannya menarik dan tersusun rapi...mula2 dulu berterabur juga ayat2nya...ha...ha...ha...