Blog Kekasih

Wednesday, August 4, 2010

Sabar Jer Laa

Kenapa dan mengapa orang yang tak banyak bercakap nie selalu ditindas orang....selalu diperlakukan seperti orang yang tak punya perasaan.Aku pun tak faham,apa mereka ingat orang yang pendiam macam aku nie tak reti marah bila dikata macam-macam.Selami nie aku berdiam bukan kerana aku takut tapi aku masih hormat pada mereka-mereka yang mengata & mengeji aku.

Tapi aku rasa semakin aku berdiam diri dan buat tak tahu saja dengan umpat keji mereka pada aku semakin menjadi-jadi pula.Entah apa lagi yang tak betul pun aku tak tahulah,aku dah buat semua yang termampu agar mereka puas hati dengan aku tapi nampak gayanya masih ada kekurangan pada mereka agaknya.....sampai bila agaknya aku harus menjaga hati mereka sedangkan hati aku yang sakit tiada siapa yang peduli.....

Aku dah jemu dan bosan selalu disalahkan atas kesalahan orang lain.Aku rasa baik aku buat tak tahu jer dengan mereka yang tidak puas hati dengan aku...dah sampai masanya aku menjaga hati aku sendiri dari terus disakiti dan disakiti....jika aku asyik nak menjaga hati mereka jer tapi hati dan perasaan aku pula sentiasa disakiti tiada gunanya.

Kesabaran aku dah semakin tipis kerana itulah aku buat keputusan untuk tidak endahkan lagi kata-kata umpatan,kejian,hinaan dan sewaktu dengannya mereka terhadap aku....janji apa yang aku lakukan kini menggembirakan aku dan tidak buat aku rasa bosan,bengang dan sakit hati.....janji apa yang aku lakukan kini suami aku tahu dan buat aku gembira dengan kehidupan aku.....

Yang pasti aku tidak akan membalas setiap kata-kata umpatan,kejian,hinaan dan seangkatan dengannya,walaupun hati aku sakit sangat dikata sebegitu bagi aku biarlah Allah S.w.t yang membalas setiap apa yg mereka lemparkan tohmahan pada aku tue kerana Ia lebih mengetahui siapa yang benar dan siapa yang salah.....

Walaupun aku dilemparkan dengan kata-kata tohmahan yang menyakitkan hati tapi aku bersyukur sesangat kerana suami aku menjadi penguat semangat aku dan menenangkan aku agar tidak endahkan dengan kata-kata mereka....yang penting sekarang bagi aku hanyalah kegembiraan aku,suami serta anak-anak kami,yang remeh temeh nie jangan hiraukan.....betullah bagai dikata 'Rambut Sama Hitam Tapi Hati Lain-Lain'.................

2 comments:

IS said...

Yelah Ieyla, kita mmg tak dapat menilai hati dan budi setiap manusia kan? Tapi at least Ieyla beruntung, punya husband yang memahami. Itu lebih penting dari segalanya.

Anna Suzana said...

jangan dilayan org yang macam ni leyla.. buang masa orang bukan tahu hati kita, susah kita .. diaorg tahu nak mengata je.. biar je diaorg mengata kita jugak yang dapat pahala.. rezeki kita jugak yang murah nnt...