Blog Kekasih

Sunday, May 24, 2009

Beban Tugas Seorang Suri Rumah


Ceritaku utk kali ke-2 nie byk berksr tentang diriku & org2 sekelilingku. Namaku ieyla ibu kpd 3 org cahayamata yg semuanya lelaki.Aku surirmh tgga sepenuh masa.Anakku yg sulung berusia 6 thn,yg tgh berusia 3 thn & yg ke -3 br berusia 5 bln.Aku isteri kpd lelaki yg berkerja sbgai pendidik anak bgsa negara.Sblm ni aku prnh bekerja tp aku berhenti krn beberapa perkara antaranya ada berkaitan dgn anak2ku.Salah satu sbab aku berhenti kerja krn anakku yg ke-2 kena demam yg tak kebah2 wlaupun sudah dibw jmpa doktor.Setelah kata sepakat diambil bersama suami aku buat kptsn utk berhenti kerja & menjaga anak2 di rmh.


Bermula dr ctulah aku jd surirumah tgga sepenuh masa. Pada mulanya memang rasa t'amat bosan skali duduk di rmh,ditambah pula dgn kerja yg tak ada kesudahannya.Aku dapat rasakan yg duduk di rmh lg byk kerja & lebih penat dr aku bekerja di luar.Bl bekerja di luar sekurang2nya ada jg waktu rehat,tp bl di rmh kerja tak henti2 kekadang naik tension dibuatnya.Faham2 sajalah kalau dah ada 3 org hero kat rmh,bl aku dah susun atur & mengemas rmh cantik2 hanya bertahan dlm setengah jam je lps tu bersepah semula...mana aku tak angin satu badan...!Iyelah aku ambl masa yg lama utk mengemas rmh tp anak2 aku dlm 5 minit je blh sepah2kan rmh semula...itu yg aku kata waktu untuk aku rehat ada jg itupun ketika suamiku ada di rmh brlah blh berehat seketika kerana suamiku ambl alih plak jaga anak2.


Nak wat camne dah memang perangai bdk2 nak membesar begitu,aku terima je wlaupun kekadang timbul jg keinginan utk bekerja semula coz tak tahan duduk di rmh terlalu letih dgn kerja2 yg tiada kesudahan..!Mujurlah suamiku ringan tulang sudi membantu aku dlm menguruskan anak2 bl dia ada di rmh kalu tak tak tahulah mcm mana agaknya keadaan rumah,...mau bersepah randah mcm tongkang pecah agaknya...he...he...he... Apa-apapun aku ucapkan terima ksh tak terhingga kpd suami kesayanganku coz sudi membantu aku. Aku rasa cukuplah stakat ini je yg dapat aku citekan tentang diri aku & keluarga ku.Lgpun skang ni aku masih dlm proses mencari idea utk mencantikkan blog aku.Tunggu je lah cite aku dlm blog yg lain,mgkn blog aku akan berubah wajah @ masìh sama begini....kita tggu o.k!

10 comments:

Fadh said...

ha ha ha macam pernah tgk jer 3 budak jantan kat dalam gambar tue he he he

kasutsaiz4 said...

uiksss.. anak sapo la tue.. macam penah tgk la plak...

nasib aku blom sampai seru.. kalo tak.. kalo tak... Nguhahhahaha


Zassssaasasssss

sis_nita said...

salam kenal..
salam ziarah..

waaaaaa.. yg tengah tu comelnyerr.. pp tembam.. nak cubit2 jerr rasanya..

:. aYu .: said...

em..berat ye jadi suri rumah..
ayu lum kawin agy..ehehehe

Dida... said...

Salam..

Begitu la adat berumah tangga.. kita kena korbankan sesuatu yang bermakna (kerja) demi untuk kerukunan sebuah rumahtangga..

Saya pun dah jd full housewife sekarang sbb mengikut suami ke luar negara.. nak buat mcmana.. tempat seorang isteri adalah di sisi suaminya..

Selamat berkenalan ya.. jemput lah datang 'rumah' hehe..

islinda said...

Yang kecik tu comel nyerrrr!!

ieyla said...

Fadh:

Eleh,buat-buat tak kenal plak anak sendiri...

kasutsaiz4:

Ha...ha...ha...anak sapa lagi kalu bukan anak fadh....


sis_nita:

Salam ziarah kembali,anak saya yang tengah tu memang semangat badannya...

:. aYu .::

cepat2 laa kawin...baru tau mcmana rasa nyer jadi isteri dan ibu

Dida:

mmg pun...dah jadi tanggungjawab nak xnak kena buat jugak walau penatnya bukan kepalang

islinda:

terima kasih...comel mcm mama nyer jugak he he he

miss GAZA said...

slm ukhwah..
=)

manje said...

salam kenal2 dari kite juge... :)

ieyla said...

miss GAZA:

Salam ukhwah kembali.

manje:

salam kenal kembali