Blog Kekasih

Tuesday, July 7, 2009

Si Rongak

Setelah bersawang hampir seminggu, akhirnya hr nie saya bersihkan segala sawang-sawang yang ada....bukannya tak sempat nak tulis n3 baru cuma malas je lagipun resah gelisah coz anak yang kecil tak berapa sihat.....



Seingat saya sejak dari kecil lagi sampailah anak2 saya tumbuh gigi saya begitu tekankan agar mereka sentiasa memberus gigi.....mula-mula tue sukar juga mereka nak ikut tapi lama kelamaan perkara tu jadi kebiasaan bagi mereka.....biasalah nama pun budak-budak mesti ada ubat gigi yang mereka suka gunakan tak terkecuali anak-anak saya.....mereka lebih suka gunakan ubat gigi berperisa strawberi......


Saya tak kisah ubat gigi apa pun yang menjadi pilihan Farhan,yang penting dia mahu berus giginya selalu....sampaikan pernah ada nurse yang memuji pandai si farhan nie menjaga gigi bersih sentiasa dan teratur je giginya.....saya sebagai ibu ada rasa bangga juga coz anak dapat pujian sebegitu....si farhan plak hanya tersengih menampakkan giginya yg tersusun cantik tue....entah dia tahu ke tidak yang nurse tu puji dia pun saya tak tahu....rasanya si farhan tue tak faham apa-apa pun.....


Tapi entah di mana silapnya semakin besar si farhan nie semakin malas plak saya tengok dia menjaga giginya.....kekadang tue kalau tak disuruh dan dimarah tak digosoknya gigi.....tapi bila ditanya jawapan tetap sama 'angah gosok gigi'.....kekadang tue tahu itu hanya sekadar jawapan kerana si farhan ni takut dimarahi abahnya....tetapi bila abahnya gunakan helah kata 'kalau tak gosok gigi nanti ada ulat besar makan gigi tue' cepat-cepat si farhan ni berlari ke bilik air dan mengosok giginya.....angah....angah.......


Oleh kerana sikapnya yang kekadang malas nak jaga gigi akhirnya gigi farhan ni ada yang rosak.....tidaklah banyak rosaknya hanya ckit-ckit je....yang jadi masalahnye sekarang giginya yang rosak tue kebanyakannya belah depan.....dah rosak dan antaranya dah bergoyang-goyang tandanya dah masanya untuk gigi tue dicabut....jadi terpaksalah abahnya jadi doktor gigi cabut gigi farhan nie......


Nak kata apa lagi dah tengah malam sakitnya gigi farhan tue nak tak nak terpaksa cabut juga....kalau tak dicabut jawabnya tak bolehlah kami semua tido.....teror juga abahnya jadi doktor gigi....bukannya tak mampu nak bawa ke klinik tapi kalau nak bawa ke klinik kena tunggu pagi.....meraung jugalah si farhan tue bila giginya kena cabut.....tapi sekejap je lepas tue terlena tido.....bila tengok si farhan ni jadi rongak kelakar sangat-sangat....

10 comments:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

alolo..comelnya.....

aset sy pd gg...

sbb kalo sy tersenyum nampak gg...

terpaksa la jaga gg betol2 kalo x malu gg rongak..

bdk2 lain, gg susu..

Dida... said...

salam..

alahai.. mcm bangga pulak tunjuk gg yg dah rongak tu.. budak2 kan.. saya ingat dulu masa gigi saya longgar... saya biar je smpai dia tercabut sendiri.. namun nak cabut.. tak lee.. pegi klinik gg pun masa dah kawin.. tu le seumur idup g klinik gg....

ima shhs said...

alah2 budak longak...kekeke

Eyna's said...

Takpe farhan...
acik ina dulu2 smpai darjah 4 rongaknye...gigi atas blah dpan plak tu...
buat tak tau je....

hehehe

nurdaniella said...

salam ieyla.. huhu.. walaupun rongak, tetap nampak cute tu.. hehe..

Fadh Rahman said...

eleh kite suruh dia cabut bg alasan xreti laa x berani laa

ieyla said...

GaDiS KaMpUnG SePaRa BaNdAr;

Haa...kalau dah asetnya gigi kena jaga betul2 tau,nanti rongak macam farhan dah tak comel plak....he...he...he...

Dida;

Salam...saya pun lebih kurang akak juga takut nak cabut gigi dulu2 masa sek sampailah skang nie masih tak berani dan takut....tapi nasib baiklah kebanyakan gigi saya hanya perlu ditampal je....

Ima ShhS;

ha...ha...ha...itulah akibat krn taknak gosok gigi....bak kata abahnya'rongak...rongak...rongak are-an rongak'......

Eyna;

Iye ke kak dulu akak rongak juga...skang rongak lagi tak....he...he...he...

nurdaniella;

Kalau dah rongak pun nampak kiut...marilah kite ramai2 rongak....he...he...he...

Fadh;

Bukannya beri alasan tak reti tapi memang betul2 tak reti...lagipun tak sanggup tengok are-an tue menangis kesakitan.....

Dearie Pearls said...

Salam..
eh, aku xtinggalkan komen ker..?
walhal ada je baca kisah ni time publish dulu..
haha...
terlupa ar tue..
nway, memang cute jer tunjuk gusi 'kosong' tu...
patah tumbuh hilang berganti..

**Lama xder n3..?
bz?

ieyla said...

LotsOfLove;

Buat masa skang tak ada perasaan utk publish n3 baru walaupun dah siap ditulis....terlalu serabut dgn masalah yg tak habis2 melanda....

Dearie Pearls said...

salam there..
masalah xkan pena habis..
terpulang kita nak hadapi cmner..

apapun, semoga baik2 saja ok.