Blog Kekasih

Wednesday, December 9, 2009

Cuti....cuti....cuti....


Rasanya hampir 3 minggu aku tak bern3....bukannya tiada cite untuk dikongsi tetapi masa yang tak mengizinkan.Biasalah kalau dah musim cuti sek nie mestilah semakin bertambah2 keje2 rumah....bukannya tidak dapat bantuan daripada suami untuk mengurangkan setiap keje2 di rumah tapi faham2 sajalah dengan kerenah budak2 nie bukannya boleh tengok rumah kemas sedikit mulalah nak disepahnya semula......nak marah pun takde gunanya dah namanya pun budak2.......



Penat tue memanglah penat tapi apakan daya jika aku tak buat semua kerja2 mengemas siapa lagi yang nak buat....aku bukannya ada orang gaji untuk disuruh buat keje2 tue semua ,jawabnya kalu aku tak buat sendiri keje2 mengemas nie mesti rumah aku tak serupa rumah orang mesti macam tempat kucing beranak bersepah bagai nak rak......tak sanggup rasanya nak bayangkan rumah bersepah sedemikian rupa!



Walaupun dalam keadaan tak sihat sekalipun aku tetap akan lakukan kerja2 mengemas apa yang patut....walaupun tak berdaya keje tetap kena dilakukan ala kadar sahaja.Biasalah budak2 dalam keadaan yang nak membesar macam2 benda mereka nak lakukan.....habis semua barang tonggang langgang dibuatnya.....takpe2 sabar-sabar lagipun itu semua untuk kebaikan mereka juga dan untuk perkembangan otak mereka......



Kekadang rasa jemu juga coz setiap hari dok mengulang buat keje yang sama....tetapi apakan daya aku hanya seorang surirumah yang tiada henti2 kerjanya di rumah......ada kalanya aku bersungut juga coz kenapalah keje aku nie tak henti2,kalu berhenti pun hanya sekejap je itupun untuk makan,minum,mandi,sembahyang dan tido.....tapi kalau aku dah jemu dan boring dok buat benda yg sama je aku biarkan jer....lantaklah badan aku pun tahu penat juga bukannya aku robot.....



Kalau angin aku dah sampai jangan haraplah aku nak wat keje....masa tue suami aku tahulah macam mana berat dan penatnya aku wat keje2 di rumah.Tapi alhamdullilah suami aku amat memahami,jika aku tidak berdaya untuk lakukan sebarang keje rumah dia tak kisah, 'dah tak berdaya nak buat macam mana lagi' katanya......pedulikan sesapa nak marah katanya,wat tak tahu jer.....



Inipun aku curi2 waktu sikit....lepas nie entah berapa minggu plak aku kuarkan n3 baru....silap2 hari bulan tahun depan agaknya....ha...ha....ha....dah namanya pun berblog untuk mengisi waktu lapang mestilah jarang2 ada n3 baru......banyak waktu diisi dengan kerja2 rumah dan melayan anak2.....

4 comments:

Tirana said...

bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian...esok bila anak2 dah lepas, masa tu kita rehatlah betul2..hehehe

Anonymous said...

Ya la Ieyla cam Kak Is sendiri la bila dah biasa bekerja tetiba duduk rumah mmg fening!! Nak plak kita serupa dgn 3 boys tu. Hanya kita2 je yg phm. Heheheh.

ieyla said...

Tirana;

Insyaallah k.tirana....saya pun mengharapkan anak2 saya berjaya bila dewasa nanti dan tidak melupakan kesusahan saya dan husband....

IS:

Betul3....saya setuju ckp akak,rasa macam nak bekerja semula tapi itu semua bergantung pada husband samada beri kebenaran @ tidak....

Sitie BUm BUm said...

=p